Jacob Lassen # 123

 

DCC: Hvordan fik du interessen for motorsport?

JL: Den fik jeg jo faktisk ”ind med modermælken”, da min far Kurt Lassen, kørte motorcross i Herning på en Maico.

DCC: Hvornår startede du?

JL: Jeg startede som 10-12 årig, da jeg købte en Puch 2 gears, af min storebror Jesper Lassen, som han havde startet sin cross karriere på. Jeg havde licens i ca. 4 år i Fjerritslev.

DCC: Hvad har du kørt på igennem tiden?

JL: Efter min 1. Puch, købte jeg en Yamaha YZ80 fra 83’ igen af min storebror. Derefter blev det en Honda 80’er Høj fra 85’. Jeg stoppede med cross’en  som 15 årig, hvor det gik mest op i knallerter, øl og  damer 🙂 Siden hen blev det til mange forskellige landevejsmotorcykler, hvor vi bla. kørte mange ture sydpå.

Som 28 årig købte jeg en offroad motorcykel, da de ”almindelige” motorcykler begyndte at blive lidt kedelige. Først kørte jeg lidt i Dansk Offroad Klub, hvorefter jeg slog om i enduro, hvor jeg kørte en del enduro løb sammen med mine 2 brødre, Jesper & Simon. (Team Kurt’s Møgunger)

Jeg blev Dansk Mester i 2006 i B-klassen (og blev far til tvillinger), og året efter blev jeg samlet nr. 3 i Elite klassen. Herefter endte det igen, hvor det hele startede nemlig med motorcross. Bl.a. pga. at det er svært at finde steder at træne/køre enduro i Danmark.

DCC: Hvilke baner husker du bedst?

JL: Fjerritslev – som var min barndomsklub. Der var, og er stadig, en hyggelig og imødekommende stemning. Bla. var det en stor oplevelse at være med til hold VM i Farleigh i England i 2012, og i 2015 kørte jeg en komplet EM serie i Twin Shock og endte på en samlet 2. plads.

      Ellers husker jeg Grand National som noget helt særligt.

DCC: Hvem reparerer dine motorcykler?

JL: Det gør jeg mest selv, men med lidt hjælp fra min far.

 DCC: Hvordan ser du motocross fra dengang til nu?

JL: Nu var det jo ikke så mange år jeg kørte dengang. Men den store forskel, som jeg ser det, er at det hele er blevet lidt mere supercross-agtigt, med korte heat og en masse hop og hele tiden nyjævnede baner, hvorimod at det i gamle dage var et mere udholdenhedspræget løb.

DCC: Hvorfor er motorsportsinteressen dalende?

JL: Jeg tror at det er pga. at mange drenge får deres lyst styret med vilde computerspil nu om dage – det er lettere…

DCC: Hvilke tiltag gjorde, at du startede i DCC

JL: Tror det var i 2008, at jeg faldt over en Honda 125’er fra 79’ (Klaus Durup’s den gamle) i den blå avis. Fik den gjort i stand og deltog i mit 1. Classic Cross løb i Dall, og derefter har jeg stort set kun kørt Classic Cross løb.

DCC: Hvad kører du på nu?

JL: Maico 490 fra 81’, Maico 125 fra 79’, MZ 250 fra 68’, og så træner jeg på en Yamaha YZ 250 2t. samt en BSA Lightning fra 71’ til landevej.

Vi ønsker dig alt mulig held og lykke i fremtiden og håber vi ses til endnu flere DCC løb

DCC

 

 

 

 

Share the Post:

Andre Nyheder

Generalforsamling DCC 2024

Hermed indkaldelse til Generalforsamling fredag d. 8/11-24. Der udsendes seperat indkaldelse til medlemmer via E-mail. Indkaldelse til DCC-generalforsamling 08.november 2024

Read More

DM Finale Næstved 28/9

NÆSTVED melder (ud fra gældende vejrudsigter) klar til DM classic lørdag.Banen er klargjort,og vil blive yderligere plejet,hvis behovet opstår.Vi håber

Read More