Egon Schmidt # 189
Årg. 1955 Næstformand og baneformand i Nordals Motor Sport
Min interesse for motorsport startede tilbage i ’71 , hvor jeg byggede en “crosser” i et gammelt Zweirad stel med en MZ 150 motor i, tændingen var fra en Puch VS 50, vi kørte i en grusgrav, på marker og på vejen, det var godt nok med livet som indsats, gummistøvler og en hjelm.
I ’75 flyttede jeg til Vildbjerg og senere Herning for at arbejde som murer, min daværende svoger som kom fra Aulum og hans kammerat August som kørte gummiged i grusgraven – senere Aulumbanen, havde et par crossere, en CZ og en Ossa så var vi i gang igen, der kom en del kører der dengang bla. Bent Svenningsen og hans mekaniker Erik Rasmussen
I ’78 flyttede vi tilbage til Als igen, den første søn Peter var kommet til og det med cross blev lagt på hylden der skulle bygges hus og to mere kom til Tina og Dan.
Så i ’88 kom Peter hjem og fortalte at han skulle stå med flag til et motocross løb på Vesterlundbanen, han havde en kammerat som skulle køre med, jeg tog med der ud og har været der lige siden, 14 dage efter var der købt crossere en PW50 Til Dan en KX80 Til Peter og en Honda 250/84 til mig, så var vi i gang igen. Ps. Tina gik til ridning.
Året efter kom jeg i bestyrelsen og blev baneformand, jeg havde gået lidt med tanken om at lave banen om , der var stablet 100000 dæk op omkring banesporet det var som at køre bobslæde og specielt når det havde regnet, jeg lavede en tegning af banen, næsten som den er nu, der er kommet små ændringer hen af vejen, fik det godkendt af den øvrige bestyrelse,
jeg havde en aftale med en lokal entreprenør og han kom med en kæmpe stor bulldozer jævnede hele banen, mens Dan som var 4 år og jeg gik og samlede dæk, en måned efter var der en ny bane.
Jeg kørte en del løb både C og OB har en del 4 pladser og en enkelt 3 plads , Søren B. 1 Jan Rasmussen 2 og mig 3.
DMU cup blev det også til en 3. plads -Jan William 1 Per Møller Jensen 2 mig 3 Mogens Jensen 4
Det var en hård tid da både jeg og begge knægte kørte Peter i B125 og Dan i A80, så der skulle laves en del penge “sorte” om vinteren, i form af badeværelser og andet murerarbejde , så jeg satte karrieren lidt på standby igen for at passe dem som hjælper og mekaniker, har altid lavet maskinerne selv, det er meget godt af en murer men min den gamle var mekaniker og lærte mig det med momenter, tolerancer og om hvordan 2 og 4 takts fungerede.
Startede op igen i ’99 på en TM 125 som jeg hentede i Svendborg , ved Søren Foged, året efter blev der købt en ny KTM 125 – det var dengang de kunne trække mig endnu, siden er det gået slag i slag hvor jeg har kørt OB, fik så startet op i Classic i 13 på en KX500 som jeg blev 2 i DM på i 14 efter Morten Juul Rasmussen, men det er blevet lidt hårdt at følge med i EVO-klassen +50 når man er 66, så jeg har købt en BSA b44 som er ganske sjov at køre på , efter at jeg har byttet om på gear og bremser, det andet kan mit lille hoved ikke finde ud af, -tager sgu hatten af for Kurt Villadsen og Flemming Vad, at de kan stille om fra højre til venstre og ikke bøjer gearpedalen rundt om fodhvileren 😊
Bruger meget tid i værkstedet med at lave crossere for andre og selvfølgelig også vores egne, forstår ikke hvordan jeg har haft tid til at arbejde førhen.